Czy Przedstawiciel Wykonawcy powinien mieć uprawnienia budowlane?
Czy Przedstawiciel Wykonawcy powinien mieć uprawnienia budowlane? Zgodnie z definicją określoną w klauzuli 1.1.2.5 „Przedstawiciel Wykonawcy” to osoba która zgodnie z klauzulą 4.3 działa w imieniu Wykonawcy. Klauzula 4.3 uzupełnia, że Wykonawca winien przekazać Przedstawicielowi Wykonawcy uprawnienia konieczne do działania w imieniu Wykonawcy w zakresie Kontraktu. Przedstawiciel Wykonawcy ma poświęcić „cały swój czas” (sic!) kierowaniu wypełnieniem Kontraktu przez Wykonawcę. Tłumaczenie z oryginału jest wierne, zatem nie ma się co czepiać, że urlopu nie będzie. W klauzuli nie ma żadnych wymagań w zakresie doświadczenia i umiejętności poza znajomością biegłego władania językiem Kontraktu.
Jak zatem widać oryginalne procedury FIDIC nie zawierają wymogu posiadania przez Przedstawiciela Wykonawcy w zasadzie żadnych umiejętności ani uprawnień (w tym uprawnień budowlanych). Załącznik do procedur FIDIC zawierający wskazówki do opracowania Warunków Szczególnych również nie zawiera w tym zakresie żadnych uzupełnień.
W praktyce krajowych zamówień realizowanych w oparciu o procedury FIDIC Zamawiający często wymagają jednak doświadczenia na podobnym stanowisku w przeszłości i uprawnień budowlanych do kierowania robotami. O ile doświadczenie na podobnym stanowisku wydaje się tu racjonalne o tyle posiadanie uprawnień już niekoniecznie. Do czego bowiem Przedstawicielowi Wykonawcy uprawnienia budowlane? Nie wiadomo. Bo przecież Przedstawiciel Wykonawcy jest niczym innym jak osobą zarządzającą Personelem Wykonawcy. W ramach Personelu Wykonawcy powołane są osoby z odpowiednimi uprawnieniami jeżeli jest taki wymóg wynikający z przepisów prawa. Przedstawiciel Wykonawcy zarządza więc ludźmi, czasem, finansami itd. Jest osobą odpowiedzialną za należyte wykonanie Kontraktu. Powinien być zatem dobrym menadżerem. Czy do tego potrzebne są uprawnienia budowlane?