Płatności dla Wykonawcy w procedurach FIDIC mają charakter przejściowy
Procedury FIDIC przewidują, że wynagrodzenie Wykonawcy zostanie wypłacone w transzach. Jest to racjonalne rozwiązanie, ponieważ inwestycja budowlana liczona jest co do zasady w latach, zatem przeniesienie całkowitego ciężaru finansowania na Wykonawcę nie byłoby celowe. Wykonawca musiałby się bowiem przez dłuższy czas posiłkować wysokim kredytem co znacznie zwiększyłoby koszt realizacji Kontraktu, a zatem i cenę. Charakter zobowiązania, tj. roboty budowlane również nie wymaga aby całe wynagrodzenie było zatrzymane do czasu odbioru końcowego. Inwestycja budowlana należy przecież do grupy tzw. projektów twardych, których postęp i efekt jest widoczny gołym okiem. Zamawiający może na każdym etapie przeprowadzić kontrolę postępu robót. Nad prawidłowym wykonaniem Kontraktu czuwa także przede wszystkim Inżynier Kontraktu. Nadto Wykonawca składa co miesiąc sprawozdania w którym opisuje postępy w realizacji Robót. To wszystko powoduje, że zasadnym jest stopniowa wypłata wynagrodzenia Wykonawcy w trakcie wykonywania prac.
Konstrukcja wypłat każdej części wynagrodzenia Wykonawcy oparta jest o Przejściowe Świadectwa Płatności, które Inżynier Kontraktu wydaje Zamawiającemu w oparciu o wnioski Wykonawcy składane zasadniczo co miesiąc. Warto pamiętać, że świadectwa płatności mają charakter przejściowy (tymczasowy), bowiem Inżynier Kontraktu może w każdym kolejnym świadectwie skorygować wartość którą uznał do wypłaty w poprzednim świadectwie. Poza tym klauzula 14.3 Warunków Kontraktu wyraźnie wskazuje, że Wykonawca składając wniosek o wydanie Świadectwa Płatności podaje „szacunkową wartość” wykonanych Robót. W całej procedurze chodzi o to, żeby Wykonawca i Inżynier Kontraktu nie koncentrowali się zanadto na drobiazgowym obliczeniu kwoty należnej Wykonawcy do wypłaty, skoro rozliczenie ma charakter tymczasowy. Ostateczne rozliczenie następuje bowiem dopiero po wydaniu Świadectwa Wykonania. Oczywiście Inżynier ustalając kwotę do której Wykonawca jest uprawniony po upływie każdego miesiąca powinien działać z należytą, zawodową starannością, bowiem znaczna rozbieżność wypłaconych kwot i wartości zrealizowanych robót może zrodzić problemy w przypadku nieoczekiwanego zerwania Kontraktu przez którąkolwiek ze Stron. Jeśli Zamawiający nie odzyska od Wykonawcy nadpłaconych kwot (np. wobec upadłości Wykonawcy) może się zwrócić z roszczeniem odszkodowawczym od Inżyniera.